Veličanstveni zvukovi istorijskih instrumenata u svečanoj sali Muzičke škole „Živorad Grbić” Muzički festivali su mesta susretanja umetničkih iskustava, različitih kreativnih senzibiliteta i individualnih inspirativnih energija umetnika. Jubileji su kruna svega pomenutog i potvrda veoma važne uloge muzike u sveukupnom ljudskom postojanju, a na Međunarodnim susretima flautista „Tahir Kulenović” sinoć je svečano proslavljeno dvadeset godina postojanja. Govoreći o značaju ovih susreta i ističući važnost Kulenovićeve ideje o postojanju takve vrste takmičenja, direktorka valjevske muzičke škole Suzana Radovanović Perić i Miomir Simonović obratili su se mnogobrojnoj publici pre početka koncerta. Ansambl „Muzika Antika” iz mađarskog grada Heviz, pod umetničkim rukovodstvom Endrea Varge, svečano je otvorio 20. Međunarodne susrete flautista „Tahir Kulenović”. Izvođači su različitog uzrasta, a dirigent je naglasio da u ansamblu sviraju najistaknutiji učenici osnovne i srednje muzičke škole, kao i akademski izvođači. Ovi muzičari neguju istorijski zasnovanu izvođačku praksu, a svojim muziciranjem pokazali su da sa strašću pristupaju muzici i dokazali da imaju odgovarajući pristup literaturi starih stilova. Instrumenti na kojima su svirali predstavljaju kopije instrumenata iz baroknog doba, a kostimografija je kreirana po uzoru na stil odevanja kasne renesanse. Raznobojnost, vedrina i pozitivnost glavni su utisak kada se ovaj ansambl posmatra na sceni, a može se uvideti da je postignuta izvanredna kompatibilnost muzičkog i scenskog aspekta. Za dobro izvođenje stare muzike potrebno je da ono bude zasnovano na pažljivom proučavanju muzičke prakse starih epoha, muziciranje anasambla je to i pokazalo, a verujem da je svako ko je prisustvovao koncertu zaključio da su muzičari na veličanstven način oživeli muziku prošlosti u svoj njenoj lepoti. Imajući u vidu da je „muzika živ organizam koji se razvija i menja”, moram napomenuti da su članovi ansambla tokom izvođenja barokne i renesansne muzike interpretaciji dali impresivan lični pečat, a ne samo rekonstrukciju prošlosti. Svirali su sa mnogo suptilnosti i elegancije sa odličnim tretmanom tembrova. Publika je imala priliku da čuje dela renesansnih kompozitora Susata i Atanjana, barokne kompozicije Baha i Vivaldija, kompoziciju iz romantičarskog opusa Bele Bartoka i dela savremenog kompozitora Etjena de Vinra. Kompozicije sa vokalnim solistima interpretirane su virtuozno sa odličnim usaglašavanjem vokalnih i instrumentalnih deonica. Vokalni delovi renesansnih kompozicija izvedeni su besprekorno. Interpretacije Vivaldijevih kompozicija bile su idealna prilika da mladi umetnici pokažu svoje flautsko umeće. Zvezde večeri bile su i istaknute učenice flaute Muzičke škole „Živorad Grbić”: Anica Mićić i Elena Medić. One su svojim izvanrednim sviranjem upotpunile muzičko veče ispunjeno notama stare epohe. Oduševljenje publike potvrdilo je značaj njihovog ličnog doprinosa tumačenju kompozicija Vivaldija. Intonaciona čistoća, virtuozitet i odlično razumevanje barokne doktrine samo su neke od odlika njihove interpretacije. Potvrdu svoje muzičke superiornosti muzičari ansambla „Muzika Antika” prikazali su i izvođenjem „Rumunskih narodnih igara” Bele Bartoka. Etno zvuk i umetničku stilizaciju tradicionalnih muzičkih motiva maestralno je svojim muziciranjem upotpunila učenica Marija Obradović, flautistkinja valjevske muzičke škole. Osim pomenutih, čuli smo i savremene kompozicije pisane u duhu ranih stilova. Interesantno je da su dela belgijskog kompozitora Vinra pisana upravo za ovaj ansambl, stoga je autentičnost interpretacije bila neizostavna. Dinamička nijansiranja, dobro promišljanje stilskog konteksta, činjenica da se svaka od deonica jasno čula u okviru zajedničkog zvuka i sugestivnost melodijskih kretanja pokazatelj je izuzetnog dirigentskog umeća Endrea Varge. Ovaj koncert svakako je doprineo veoma živom i stimulativnom umetničkom životu Valjeva. Uključivanje publike tapšanjem rukama u ritmičkom partu poslednje kompozicije predstavlja neočekivano rešenje dirigenta i potvrda je sigurnosti u izvođački instinkt i slobode koja počiva na velikom koncertantnom iskustvu. Upečatljiv zvuk istorijskih instrumenata pozitivno je uticao na publiku koja je ovacijama ansambl vratila na bis. Svojim muziciranjem članovi „Muzike Antike” uveličali su obeležavanje jubileja Međunarodnih susreta flautista „Tahir Kulenović”, i na odličan način putem istorijski zasnovane izvođačke prakse ukazali na značaj flautskog zvuka u kompozicijama od starih epoha do danas. Tijana Čitaković, muzikolog
Galerija slika: (foto: Dušan Perić) |